Kuka?

Olen Jani Tanskanen, Tanskiksena tunnettu aktiivihörhö, joka on tunkenut nenänsä moneen paikkaan. Telinevoimistelusta en tiedä mitään.

Mua puri projektikärpänen

Hain seitsemännellä luokallani yläasteeni, nykyisen yläkoulun, tukioppilaaksi, koska koin tärkeäksi auttaa muita. Silloinen ujouteni oli ylittää humaanien arvojeni merkityksen, kun valinnastani kuullessani meinasin jättää vastuun muille; silti askeleeni johtivat tukioppilastoimintaan ja lopulta todella syvälle siihen. Noita askeleita pidän yksinä elämäni merkittävimmistä.

Ennen yhdeksättä luokkaani kävin rippikoulun, jota pidän tukioppilastoiminnan lisäksi toisena merkittävimmistä elämänsuuntaani vaikuttaneista tekijöistä. Kummatkin ovat kehittäneet persoonaani avoimemmaksi ja sosiaalisemmaksi, poistaneet lapsuuden ujouttani ja osoittaneet projekti- ja vapaaehtoishommien hienoudet. Rippikoulun jälkeen ryhdyin luonnollisesti isoseksi ja aikanani kerhonohjaajaksi.

Tukioppilas- ja tutortoiminta sekä MLL             

Mannerheimin Lastensuojeluliitto, tukioppilastoiminnan taustajärjestö, perusti yhdeksättä luokkaa käydessäni niin kutsutun tukioppilasfoorumin Nuortennetti-sivustolleen. Olin foorumin alkuaikoina sen aktiivisin käyttäjä, ja foorumillakin käytyjen keskustelujen tuloksena foorumiväkeä ja muita tukioppilaita ympäri Suomea kutsuttiin valtakunnalliselle leirille ideoimaan ja pilotoimaan tukioppilastoimintaan tuotettavaa koulutusmateriaalia, joka käsitteli erilaisuuden arvostamista. 16-vuotissyntymäpäivänäni järjestetyllä leirillä keskustelimme myös nettifoorumin uudistamisesta ja osallisuudestani sen moderaattorina. Minä ja pari muuta foorumiaktiivia, Jaana, Anu, Annika ja Rosa, pestattiinkin moderaattoreiksi, ja palloilin kohtausta seuranneellakin leirillä, vaikka en enää tuolloin tukioppilas virallisesti ollutkaan opiskelupaikkani kun vaihtui lukioon.

Valtakunnallisen tason lisäksi toimin aktiivisesti omassa koulussani ja osallistuin moneen varsinaisen tukioppilastoimintaan kuulumattomaankin toimintaan, kuten asuinalueemme nuorisotyön kehityskonferensseihin ja erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Vertaissovittelijan peruskoulutuksen sain Suomen Punaiselta Ristiltä ja jatkokoulutuksen Suomen sovittelufoorumilta.

1056002.jpg

Kolmannella valtakunnallisella tukioppilasleirilläni Siikarannassa. Kuvan ottaja näkyy kuvassa, vaan kumpi hän onkaan?

Tällä hetkellä toimin lukiossani tutorina vaikka pääfokus toiminnassa olikin syyslukukauden alussa.

NuK-Su ry

Eksyin yhdeksännellä luokallani mukaan niin kutsuttuun NuK-Su-agenttitoimintaan sen alkaessa ja olenkin toiminut agenttina alusta asti. Agenttitoiminnalla on typerä nimi, mutta sisältö tarjoaa arvokasta kokemusta, muun muassa viestinnällisiä taitoja. Yhdeksännellä luokallani juonsin myös ToukoFest*06-tapahtumassa, Keski-Suomen suurimmassa nuorisotapahtumassa, päälavalla.

Agenttitoimissani olen kohdannut monenlaisia tehtäviä ja tavannut kiinnostavia ihmisiä, esimerkiksi urheilutoimittaja Mikko Hannulan ja tietenkin uusia ystäviä. Nykyään kuulun myös ITU-talon ykkösketjuun ja olen nuorisoedustaja saman talon kehitysryhmässä.

Tanskis Productions ja videoharrastus

Vietän kesäni kuvaten elokuvia, ja luonnollisesti harrastus näkyy elämässäni läpi vuoden ja vuosien. Enemmän elokuvaharrastuksesta sivulla Tanskis Productions.

Opiskeluni ja Jyväskylän Lyseon lukio

Suoritin peruskouluni Pohjanlammen ala- ja Kuokkalan yläkoulussa 1997-2006. Sain koulujeni päätteeksi matkamuistoiksi kolme stipendiä, suullisen maininnan äidinkielen ja kirjallisuuden taidoistani, vuoden yhdeksäsluokkalaisen ruusun, leffalipun, muita lahjoja ja muutaman tapahtumataltioinnin editoitavaksi.

1055983.jpg

Pidin yhdeksäsluokkalaisen puheen 2006 Kuokkalan koulussa.

Syksyllä 2006 aloitin lukio-opintoni Jyväskylän Lyseon lukiossa. Painotan opinnoissani äidinkieltä ja kirjallisuutta, filosofiaa, uskontoa sekä espanjaa.

Ensimmäisenä lukiovuotenani päädyin oppilaskuntalehti Jorman päätoimittajaksi, yhdeksi valomiehistä ja ohjausryhmäni varapuheenjohtajaksi. Rytminvaihtoa-projektissa sain kirjeenvaihtoystävän Burkina Fasosta ja tapasin jopa Suomessa vierailleita ystävyyskoulumme oppilaita ja aikuisia.

Sain ensimmäisen lukiovuoteni päätteeksi niin kutsun rehtorin pokaalin ansioistani koulun yhteisen hyvän eteen. On harmi, että olimme juhla-aikataulusta jäljessä, enkä ehtinyt pitää puhetta, koska ylioppilaiden lakitus oli tärkeämpää; olisin kiittänyt koko kouluyhteisöämme ja kertonut, ettei yksilön, kuten minun, panokseni merkitse mitään ilman yhteishenkeä. Minä en suinkaan ole ainoa aktiivinen lyseossa ja saan voimaa muiden ihmisten toimeliaisuudesta.

Nyt vuonna 2008 lyseo täyttää 150 vuotta, joten koulu on aktiviteeteiltaan normaaliakin runsaslukuisempi. Juhlavuoden teemoina ovat suomen kieli ja äidinkieli, joita käsittelemme näkyvimmin Huoneteatterilla esitettävässä musikaalissa Ryöstetty kieli sekä äidinkielen merkitystä tutkivassa dokumentissa. Projektien suojelijana toimii Arvi Lind.