Kuka?
Olen Jani Tanskanen, Tanskiksena tunnettu aktiivihörhö, joka on tunkenut nenänsä moneen paikkaan. Telinevoimistelusta en tiedä mitään.
Mua puri projektikärpänen
Hain seitsemännellä luokallani yläasteeni, nykyisen yläkoulun, tukioppilaaksi, koska koin tärkeäksi auttaa muita. Silloinen ujouteni oli ylittää humaanien arvojeni merkityksen, kun valinnastani kuullessani meinasin jättää vastuun muille; silti askeleeni johtivat tukioppilastoimintaan ja lopulta todella syvälle siihen. Noita askeleita pidän yksinä elämäni merkittävimmistä.
Ennen yhdeksättä luokkaani kävin rippikoulun, jota pidän tukioppilastoiminnan lisäksi toisena merkittävimmistä elämänsuuntaani vaikuttaneista tekijöistä. Kummatkin ovat kehittäneet persoonaani avoimemmaksi ja sosiaalisemmaksi, poistaneet lapsuuden ujouttani ja osoittaneet projekti- ja vapaaehtoishommien hienoudet. Rippikoulun jälkeen ryhdyin luonnollisesti isoseksi ja aikanani kerhonohjaajaksi.
Tukioppilas- ja tutortoiminta sekä MLL
Valtakunnallisen tason lisäksi toimin aktiivisesti omassa koulussani ja osallistuin moneen varsinaisen tukioppilastoimintaan kuulumattomaankin toimintaan, kuten asuinalueemme nuorisotyön kehityskonferensseihin ja erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Vertaissovittelijan peruskoulutuksen sain Suomen Punaiselta Ristiltä ja jatkokoulutuksen Suomen sovittelufoorumilta.
Tällä hetkellä toimin lukiossani tutorina vaikka pääfokus toiminnassa olikin syyslukukauden alussa.
Tanskis Productions ja videoharrastus
Vietän kesäni kuvaten elokuvia, ja luonnollisesti harrastus näkyy elämässäni läpi vuoden ja vuosien. Enemmän elokuvaharrastuksesta sivulla Tanskis Productions.
Suoritin peruskouluni Pohjanlammen ala- ja Kuokkalan yläkoulussa 1997-2006. Sain koulujeni päätteeksi matkamuistoiksi kolme stipendiä, suullisen maininnan äidinkielen ja kirjallisuuden taidoistani, vuoden yhdeksäsluokkalaisen ruusun, leffalipun, muita lahjoja ja muutaman tapahtumataltioinnin editoitavaksi.
Pidin yhdeksäsluokkalaisen puheen 2006 Kuokkalan koulussa.
Syksyllä 2006 aloitin lukio-opintoni Jyväskylän Lyseon lukiossa. Painotan opinnoissani äidinkieltä ja kirjallisuutta, filosofiaa, uskontoa sekä espanjaa.
Ensimmäisenä lukiovuotenani päädyin oppilaskuntalehti Jorman päätoimittajaksi, yhdeksi valomiehistä ja ohjausryhmäni varapuheenjohtajaksi. Rytminvaihtoa-projektissa sain kirjeenvaihtoystävän Burkina Fasosta ja tapasin jopa Suomessa vierailleita ystävyyskoulumme oppilaita ja aikuisia.
Sain ensimmäisen lukiovuoteni päätteeksi niin kutsun rehtorin pokaalin ansioistani koulun yhteisen hyvän eteen. On harmi, että olimme juhla-aikataulusta jäljessä, enkä ehtinyt pitää puhetta, koska ylioppilaiden lakitus oli tärkeämpää; olisin kiittänyt koko kouluyhteisöämme ja kertonut, ettei yksilön, kuten minun, panokseni merkitse mitään ilman yhteishenkeä. Minä en suinkaan ole ainoa aktiivinen lyseossa ja saan voimaa muiden ihmisten toimeliaisuudesta.
Nyt vuonna 2008 lyseo täyttää 150 vuotta, joten koulu on aktiviteeteiltaan normaaliakin runsaslukuisempi. Juhlavuoden teemoina ovat suomen kieli ja äidinkieli, joita käsittelemme näkyvimmin Huoneteatterilla esitettävässä musikaalissa Ryöstetty kieli sekä äidinkielen merkitystä tutkivassa dokumentissa. Projektien suojelijana toimii Arvi Lind.