Minua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti Jyväskylässä, "kestävän liikenteen mallikaupungissa".

Jyväskylän Liikenne on mainostanut viime keväästä asti, että tänä lukuvuonna saamme taloudellisemmat opiskelijan 40 matkan bussikortit, jotka ovat voimassa 180 päivää, kaksi kertaa entistä kauemmin. Sateisena syysaamuna latasinkin onnellisin mielin lähipysäkkini kautta kulkeneessa bussissa uudet matkat, eihän niitä olisi kiire käyttää.

Sateisena syysaamuna oli kiire kouluun, mutta paremmalla ajalla järjestelin kuiteista täyttynyttä ja seteleistä riisuutunutta lompakkoani. Hämmästyksekseni kortin lataamisesta saamassani kuitissa seisoi, että käytettäviä päiviä onkin vain 90.

Väärinkäsitys, ymmärrettävä virhe bussikuskilta, ajattelin. Kävin Sokoksen yhteydessä olevassa neuvonnassa kertomassa, etten ehdi käyttää yhdeksässäkymmenessä päivässä matkoja, joiden kuvittelin kattavan satakahdeksankymmentä päivää, kuten esitteissäkin kerrotaan. Vastauksena kuulin, että ensimmäisen kerran kortti olisi pitänyt ladata lipunmyynnissä, esimerkiksi juuri Sokkarilla, mutta hyvityksiä voisin kysyä Jyväskylän Liikenteen toimistosta.

Liikenteessä vastattiin yllättävän nopeasti, eikä tarvinnut kuunnella jonotusmusiikkiakaan. Palvelu vain oli nopeaa sekin: "Sinä olet väärässä, me oikeassa."

Jyväskylän Liikenteen kotisivuilla kerrotaan selvästi, että ensimmäisen kerran kortti tulee ladata lipunmyyntipisteessä, näin kerrottiin. Valitettavasti en vain kiireisenä ja sateisena aamuna tullut surffailleeksi paikallisliikenteen kotisivuilla, vaan oletin voivani luottaa palvelun viralliseen lehtiöön. Asiat pitäisi näköjään tarkistaa monesta lähteestä, eihän Wikipediaankaan voi suoraan luottaa.

Vaikka minua niin sanotusti palvellut liikennetäti piti ilmeisenä totuutenaan, ettei kaltaiseni opiskelija osaa lukea, pääsimme sanoja vaihdettuamme siihen tulokseen, että saan käyttämättömistä matkoistani rahat takaisin: 40 € - käytetyt matkat. Kuulostaa oikeudenmukaiselta, mutta yhtälö saa täydennystä: käytetty matka = 2,70 €, vaikka 40 matkaa ja 40 euroa tarkoittaa euron kappalehintaa. Jonkin säännön mukaan tällaisessa tapauksessa kappalehinnaksi katsotaan kuitenkin yksittäislipun hinta.

Euron matkoista tuli 2,70 euron yksittäislippuja. Tulevina päivinä valitan Jyväskylän Liikenteelle lisää, ja voin kuvitella heikäläisten sanovan: "Onko se nyt niin kamalaa maksaa lipusta 1,70 € enemmän? Ei se ole iso raha." Kamalaa on ottaa jokaisesta matkasta 1,70 € enemmän, mitä on alunperin ilmoitettu - varsinkin, jos sitä pidetään vielä hyvityksenä. Varsinkin, jos rahamäärä ei ole suurelle autoyritykselle aivan yhtä merkittävä kuin opiskelijalle.